[nl] dutch comma false alarm

Hi,

@Ruud_Baars asked me to post this here.

We received feedback from one of the Dutch browser plugin users:

In deze context is dit volgens mij fout. Hier hoort helemaal geen komma te staan.

Example sentence:

Ik had het gevoel dat het restaurantgedeelte werd verwaarloost en men eerder voorrang gaf aan de bediening aan de buffetten.

Affected rule: KOMMA_ONTBR

GitHub Issue: [nl] false alarm comma rule · Issue #1692 · languagetool-org/languagetool · GitHub

Kind regards,
Christopher

This is because verwaarloost is wrong, and should be verwaarloosd. Unfortunately, this is not detected, but a rule is triggered correctly, because between werd and verwaarloost, a comma is advisable.

Concept of a rule for this is in the making.

1 Like

… because between werd and verwaarloost, a comma is advisable…

It certainly is not. There is absolutely no reason for a comma between those words. Putting one, would be the same as in English: “… The part of the restaurant got, neglected…”

Tussen een werkwoord aan het einde van een zinsdeel en een van het volgende wordt vaak gepauzeerd. Een pauze geef je aan met een komma.
Zie ook: https://onzetaal.nl/taaladvies/komma-algemene-regels/

Dat kan best zijn, Ruud, maar in dit geval staat werd niet aan het einde van een zinsdeel. Het woord verwaarloosd is het einde van dit zinsdeel. Je tikt toch ook niet “Ik werd, opgeroepen.” ?

Dat is waar. Het is een false positive. Maar omdat het in een foute zin is, valt er niet veel aan te doen.

False positives in een correcte zin zijn eventueel de moeite waard om aan de regel toe te voegen als uitzondering. Helaas is het Nederlands erg lenig, en is zoiets erg lastig.

Het mooist zou zijn om van alle regels de resultaten gestructureerd te beoordelen en zo verbeteringen te doen. Dat is echter erg veel onbetaald werk.

Wanneer je het nu op de site test, gaat het overigens beter.