Català: regla sobre períodes temporals

És el meu primer post en aquest fòrum, així que segur que he fet alguna cosa malament. Espero anar-hi aprenent amb el temps.

Sóc corrector, i d’entrada vull agrair a tot l’equip, i en especial als integrants catalans o valencians, tota la vostra contribució. M’heu estalviat moltes hores de feina, i a més és un projecte francament encoratjador. Moltes gràcies. La meva intenció és contribuir-hi sempre que pugui, i així ho faré.

I aquí començo: he vist que si en un text es posa “mitjan agost” (el mes concret evidentment no importa, és només un exemple), el corrector detecta que cal una “a” al davant, com cal. Però si es posa “a mitjans d’agost” no detecta que és una expressió incorrecta.

Si m’equivoco a posar aquí coses com aquesta us agrairia molt que em redrecéssiu. He mirat per tota la web abans de fer-ho, però potser se m’ha escapat alguna cosa.

Hola, Manel.

Gràcies pels comentaris.

Hi ha moltes qüestions de llengua que són dubtoses. Segons el llibre d’estil que mirem, podem trobar solucions diferents. L’expressió “a mitjans de” no apareix en els diccionaris normatius, però es pot dir que és tolerada o acceptada per molts i usada àmpliament. Per exemple, a l’esadir, en el Manual de Josep Lacreu, etc. És una construcció paral·lela a “a començaments de, a finals de, a principis de” (que alguns accepten i altres no).

De moment hem preferit no posar una regla que digui que “a mitjans de” és incorrecte. Si la poséssim, seria només una recomanació. Hem de mantenir un cert equilibri entre dir massa i dir massa poc.

Si vols comentar més coses, podem mantenir un fil en el fòrum per a qüestions de català. No cal que obris un fil nou per a cada qüestió.

Encantat de la vida, Jaume. Ja n’era conscient, quan us ho he dit, d’això de “mitjan” o “mitjans”. Però com moltes vegades em trobo que ho assenyaleu i dieu “Expressió preferible”, m’he decidit a dir-vos-ho. Com dius, una recomanació.

Entenc del tot, creu-me, aquest equilibri difícil que esmentes.

I sí, estaria molt bé tenir un fil al fòrum en català. Jo, dia sí i dia també, corregeixo, i poc o molt alguna coseta podria dir. Vols que obri un fil amb un títol “Catalan problems” o similar? El que em diguis.